Wandeldag

15 juni 2018 - Scanno, Italië

We zijn van plan om na het ontbijt een bezoek te brengen aan de plaatselijke VVV. Naar het weer kijkend wordt een van de bijkomende vragen hoe groot de kans werkelijk is dat het gaat onweren, voor dit gebied is voor vanochtend code geel afgegeven. We raken tijdens het ontbijt aan de praat met de eigenaresse van de B&B en met tal van land- en wandelkaarten erbij smeden we de plannen voor vandaag en wellicht de komende dagen.

Uiteindelijk besluiten we wel te gaan wandelen maar dat niet hoog in de bergen te doen. Het weer is gewoon te onstabiel en we willen het wel gezellig houden. In ieder geval wordt de gang naar de VVV overbodig en besluiten we een wandeling te maken langs het meer naar het volgende dorp (Villalago), en weer terug. We mogen de wandelkaart meenemen die we tijdens het ontbijt bestudeerd hebben.  En zo geschiedt het dat we een hele leuke tocht maken van zo'n 12 kilometer. Onweer? No way! Het blijft droog en het is van tijd tot tijd zelfs echt warm. En dan op de terugweg: in de verte een hert langs de weg, etend van een grote struik. We staan stil, proberen zo weinig mogelijk geluid te maken. Het beest heeft ons door maar vlucht niet! En na een poosje eet het gewoon door. Ien pakt heel voorzichtig haar kijker, ik vervloek in stilte het geluid dat de sluiter van mijn camera maakt. Maar het hert lijkt onze aanwezigheid, op circa 100 meter, te accepteren. Als we na zo'n 10 minuten alles hebben gezien en de foto's hebben gemaakt, besluiten we weer te lopen. Prachtig dat we dit zomaar meemaken. We komen op 80 meter afstand, het hert blijft staan. 60 meter, het hert houdt ons in de gaten, maar blijft staan. 40 meter, 20.... Lang verhaal kort, dat stomme beest bleef ook nog staan toen we erlangs liepen. Weg romantiek! Gelukkig had ze een jong bij zich dat wel schuw was en ons snel uit de weg ging, ook de gehele tijd al verscholen bleef, we vingen pas een glimp op toen we dichtbij waren...

In Villalago hebben we bij de kleinste plaatselijke kruidenier die je je kunt voorstellen een brood en rauwe ham gekocht. Met het zakmes plakken gesneden en lekker gepicknickt langs het meer!

Terug bij Il Palazzo hebben we gekeken hoe we morgen gaan verkassen. We besluiten een hotelletje te boeken in Caramanico Terme, ten Noordoosten van Scanno. Daarna, ijssie eten (Ien gaat een ijsjesdagboek bijhouden met alle bijzondere smaken die we tijdens deze vakantie tegenkomen; mango met gember bijvoorbeeld, lekker man!), borrel drinken, Annemarie bellen voor haar verjaardag. En echt wachten tot acht uur voordat we gaan eten. We hebben weer wat leuks uitgezocht! Wat een lekkere dag toch weer!

1. E. Braal:
    15 juni 2018
    Lekker (!) hert.
  2. Mieke:
    17 juni 2018
    Het klinkt allemaal heel relaxed echt vakantie!